در حال حاضر یکی از مسائلی که از آن بهعنوان مانع جدی شتابگیری واردات خودرو به کشور یاد میشود، مساله تامین ارز است. طبق اعلام دولت و بنابر آنچه مصوب شده، سیاستگذار 2میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو به کشور در نظر گرفته و بنا بوده تا به امروز حداقل 200هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.
رئیس هیات مدیره تعاونی تامین نیاز قطعهسازان، از تعطیلی و خروج از چرخه تولید بسیاری از خطوط تولید قطعه خبر داد و گفت: این زیان وارده بر صنعت قطعهسازی کشور حاصل قیمتگذاری دستوری خودروسازان است.
دبیر انجمن مراکز اسقاط کشور به بازار گفت: از بهمن ماه سال گذشته تا امروز حدود ۴۰ همت به حساب صندوق توسعه وزارت صمت با بهانه نبود گواهی اسقاط واریز شده، لذا مجلس به وزارت صمت اخطار قانونی دهد.
هرچند سازمان حمایت چندی پیش، قیمتهای اتحادیه نمایشگاهداران را مبنای قیمتگذاری پلتفرمهای آگهی آنلاین خودرو اعلام کرد، اما دستکم به دو دلیل، قیمتهایی که در بازار مبنای خرید و فروش خودرو قرار میگیرند، بعضا با قیمتهای ابلاغی فاصله دارند.
کارشناس صنعت خودرو به «بازار» گفت: قیمت خودرو در دنیا توسط خودروسازان براساس هزینه تولید، نوآوری، رقابت با سایر تولیدکنندگان، مالیات و تعامل عرضه و تقاضا تعیین می شود.
اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی - طبق توافق پشت پرده وزارت صمت و خودروسازان خصوصی - احتمالا سبب بهکارگیری حربههایی از سوی مونتاژکاران خواهد شد. در این مورد دو احتمال وجود دارد: یکی دپوی عمدی خودروها، و دیگری نصب آپشنهایی روی محصولات در راستای توجیه افزایش قیمت.
بررسی بازار نشان میدهد که قیمت خودرو نسبت به ۴ روز پیش با کاهش محسوسی مواجه شده است؛ به طوریک ه در خودروهای داخلی شاهد کاهش میانگین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمتها هستیم
طبق آنچه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به بورس اعلام کرده اند، این شرکتها در دو ماه نخست امسال، در مجموع ۱۳۵هزار و ۱۹۵ دستگاه انواع خودروی سواری را تولید کردهاند که این آمار از افزایش حدودا ۴۰ رصدی تیراژ نسبت به دو ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد.
امیرحسن کاکایی؛ عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره این مناظره معتقد است؛ در این مناظره ما شاهد سخنان پوپولیستی بودیم و به نظر میرسد برخی از صحبتها هم به درستی منعقد نشدند. کاکایی در مورد واردات خودروی دستدوم و اینکه آیا واقعا فرقی بین لندکروز دستدوم و ۲۰۶ وجود ندارد گفت: مسلما که فرق دارد و میتوان در ایران هم لندکروز وارد کرد ...
این بلاتکلیفی نتیجه دخالت سیاستگذار در امور داخلی خودروسازان خصوصی به عنوان یک بدعت (بدعت در بخش خصوصی) است؛ حال آنکه خصوصیها در گذشته با کمترین حواشی (در مقایسه با خودروسازان وابسته به دولت) محصولات خود را میفروختند، اما حالا رابطه آنها با مشتریان به واسطه دخالت شورای رقابت و وزارت صمت در قیمتگذاری، در حال تیرهوتار شدن است.
معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه، از معاونت حمل و نقل وزارت صمت و شورای رقابت استعلام کردیم و مقرر شد در جلسات بعدی کارگروه قیمت گذاری درباره این موضوع تصمیم گیری شود.
در نهایت اواخر سال گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، خبر داد که ۱۰۰هزار خودرو وارد کشور خواهند شد که منشأ ارز آن باید خارج از کشور باشد. این بدان معنا بود که در نهایت بانک مرکزی حتی یک دلار به واردات خودرو تخصیص نداده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران ضمن اشاره به کاهش ۱۰ تا حدودا ۱۶ درصدی قیمت خودروها در بازار نسبت به دو هفته پیش، تاکید کرد که در شرایط فعلی بازار از فروشنده اشباع شده، اما خریداری مراجعه نمیکند.
در مدت ۲۰ ماه فعالیت فاطمی امین در وزارت صمت شاهد اقدامات مثبت وی در این وزارت خانه هستیم که به نظر می رسد ادامه و تکمیل این اقدامات می تواند شرایط اقتصادی کشور متحول کند.
بازار خودروی کشور در حال حاضر با عدمتعادل بین عرضه و تقاضا مواجه است و بهخصوص با توجه به فریز پنجساله واردات از یک سو و ضعف کیفی خودروهای داخلی از سوی دیگر، تشنه واردات است و در این بین، با توجه به قیمت پایینتر و ارزبری کمتر دستدومها، شهروندان بیشتری میتوانند نسبت به خرید خودروی خارجی اقدام کنند.